A divat, mint gazdasági kategória
A divat a gazdasági fejlődés egyik hajtóereje, mert az általa befolyásolt területen működő cégek a divat révén haszonra tehetnek szert. Azok a cégek tehát, amelyek jól ismerik a divat működési mechanizmusát és szakértő módon befolyásolni is tudják, nagy profitot nyerhetnek ebből az üzletágból.
A termelés növekedésével a társadalomban egy szabadon elkölthető jövedelemhányad keletkezik, amit a divat felszív, és újra mozgósít egyre gyorsuló ütemben és ez újabb szabadon elkölthető jövedelemrész termelésre készteti a vállalatokat, amivel előnyt szerezhetnek a piaci versenyben. Ez a körforgás mindig újra teremti az igényt és folyamatosan mozgásban tartja a divatot és a divat területén tevékenykedőket.
A divat, mint kulturális kategória
Hóbortos ruhák A divat az emberi kultúra része, az önkifejezés egyik eszköze. Az élet sok területén találkozhatunk vele pl. divatja van a tárgyaknak, az öltözködésünkben a ruha, cipő, ékszerek, órák, egyéb kiegészítők megválasztásának, a magatartás formáknak, a szabadidő eltöltésének, az iskolaválasztásnak, a pályaválasztásnak még életcélunk megválasztásában is szerepe van. Azt, hogy milyen ruhát hordunk, befolyásolja a divat, de egyéniségünk, ízlésünk is meghatározza vagy egyéb indítékok, mint pl. a kényelemre vagy luxusra való törekvés, feltűnési vágy, extravagancia, a megszokottól való eltérés vagy éppen a hagyományoshoz való ragaszkodás.
A divat, mint társadalmi kategória
A divat általános értelemben a társas érintkezést és ezen belül az öltözködést irányító szokások rendszere. Olyan társadalmi jelenség, mely megváltoztatja a tárgyaink, öltözetünk külső megjelenési formáit, rövidtávon és láthatóan hatással van az emberek szociális magatartására.
A divat arra készteti az emberek széles rétegeit, hogy pl. fogyasztói szokásaik megváltoztatásával hasonlóvá váljanak egy őket megelőző és számukra vonzó társadalmi csoporthoz.
Divattervezés
Divattervező szakemberek alakítják ki a divatot gazdasági és társadalmi folyamatok és igények elemzése alapján. Hatásuk a művészetek, környezet-, tárgy- és öltözködéskultúra, azaz a kultúra minden területén, érvényesül, figyelembe veszik a az igények és érdeklődés változását, majd ezek figyelembevételével egy adott időszakra meghatározzák a követendő divatirányzatot, a trendet. A divattervezés napjainkban tehát annyit jelent, mint közvetíteni az egyén és társadalom, a gazdaság és kultúra között.
A divattervezés külön válfaja lehet a molett divat, amely a telt lányok testalkatához mérten készít előnyös, csinos ruhákat az akkori trendeknek megfelelően.
Ha érdekelnek további divattippek, kattintsd ide: divattippek 2017